"Lytt, del, delta og tenk nytt! Det gir gode, effektive løsninger. Jeg skriver om helse, samfunn og kommunikasjon." - Maria Gjerpe

"Lytt, del, delta og tenk nytt! Det gir gode, effektive løsninger. Jeg skriver om helse, samfunn og kommunikasjon." - Maria Gjerpe

fake rolex watches

Om å skyve pasienten foran seg…

6

Skrevet den 9. mai, 2012 av mariasmetode

Del innlegget: TW FB

I dag avsluttes Helsedirektoratets «Helsekonferansen». Konferansens tema var samhandlingsreformen. Paneldebatten som avsluttet konferansen, hadde tema ”Sterkere pasient- og brukerrolle» og jeg holdt et innlegg til den. Opptaket

var langt og i klippen ser det ut som om jeg beskylder legene for å være forferdelige vesener. Jeg avsluttet med noen ord jeg har lyst til å si noe mer om.

neurontin 600mg Om å skyve pasientene foran seg
Kjære legekollegaer, slik som mange pasienter opplever møter med helsevesenet i dag; krenkende og traumatiserende, slik som beskrevet i «Alle mennesker er like. Er leger likere?» skal det ikke være.

Vi må gjøre noen annet. Som leger får vi høre at når vi snakker om pasientenes kår og relaterer dem til egne arbeidsvilkår, skyver vi pasientene foran oss. Jeg er ikke enig og synes dette er en underlig måte å validere legenes opplevelse av pasientenes situasjon. Leger ser jo faktisk sine pasienter de også. Dersom legen ikke har det godt, ikke har tid eller rom, hvordan skal da pasienten få gode opplevelser de kommer styrket ut i fra online purchase of priligy ?

Det er minst to viktige punkter:

Tid, rom og arenaer der helsepersonell og pasienter kan møtes som likeverdige partnere i et samarbeid.
– Faglig og menneskelig kompetanse hos helsepersonell og mulighet til å vise forståelse, empati og å se helhet.

Begge disse tingene er ledelsens ansvar. For at ledelsen skal kunne ta dette ansvaret, må politikerne sørge for at retningen pekes ut, gjennom sine føringer og overføringer.

Innlegg i debatt om pasient – og brukerrolle
Mitt innlegg, som innledet debatten om sterkere pasient – og brukerrolle på Helsekonferansen var dette:

 

 

Dette var jo et innlegg i debatten om sterkere pasient – og brukerrolle. Nå er konferansen over, men dette kommentarfeltet vil stå slik at alle kan lese. Jeg blir glad om dere deler tanker om:
– Hvordan kan helsepersonell invitere deg til brukermedvirkning!
– Hvordan kan du selv bidra?

 

Andre poster med temaer fra samhandlingsreformen:

Sterkere pasient – og brukerrolle
Makt og medvirkning
Velkommen til din NAVigatør!

…bortsett fra det handler i grunn hele denne bloggen om langtidssyke og samfunn, forskning, kommunikasjon og ulike temaer rundt lege/pasientrollen.

EDIT: Her kan du se alle innleggene som var på Helsekonferansen. Skal du velge to, anbefaler jeg Per Fugelli sitt innlegg og paneldebatten

6 Responses to Om å skyve pasienten foran seg…

  1. Jeg synes ikke du snakker «dritt» om legene her.
    Slik jeg oppfatter det, så peker du på systemfeil, som også mange leger er bevisst om.
    Det er helt utrolig så lenge leger har stått i en situasjon, der det er vanskelig å ha tid å snakke med sine pasienter.
    Leger er også lojale mot sine pasienter og prøver å stå i ting, kanskje altfor lenge før de sier fra.
    Så lenge ingen snakker om det her, kommer det ikke å løses. Derfor er det kjempebra du tar opp dette tema, Maria.
    Jeg kan tenke meg at det finns en del fastleger som føler lettelse over at noen diskuterer det her åpent.

    • Linn Sjåfjell says:

      kunne ikke sagt det bedre selv altså. Som Anna-Lena sier dette er ikke personlig mot leger. De aller fleste leger gjør så godt de kan for sine pasienter. Men blir like mye styrt som en puslebrikke slik vi som pasienter ofte blir vil jeg tro. Du tar opp NETTOPP det vi som pasienter opplever, at det er et stort system hvor autonomien til pasienten ikke vektlegges på en forsvarlig måte. Jeg tror som Anne-Lena at mange fastleger vil oppleve dette som en lettelse. Vi er nødt til å tørre å snakke om og reflektere rundt hvorfor det blir slik. Fordi jeg tror det er svært vanskelig å nå fram i et system som er så lite fleksibelt eller oversiktlig. Flotte Maria dette var så bra og du er så klar og nydelig å høre på. Jeg takker for slike flotte kloke sjeler som deg, da er det håp om endring vil jeg tro♥

  2. Øistein Jansen says:

    Å komme fra et yrke der service overfor kunden er alfa og omega, gjorde at mitt møte med helsevesenet i 2004 ble forundringsverdig. Da jeg stilte krav og foreslo måter å jobbe på, fikk jeg bare beskjed om at slik arbeidet ikke leger. Det er nå godt å se at debatten er inne på rett spor og at også helsevesenet kommer over på riktig fokus overfor pasienten. Det som fortsatt er merkelig å se, er at det må så mye grunnleggende teori om mellommenneskelig forståelse til, før det mest naturlige i andre yrkesgrupper kan benyttes i helsevesenet. Lurer på hvordan legen hadde reagert når han skulle levere sykkelen eller bilen til reparasjon og blitt møtt med samme holdning.

    Ja, vi har nå sett på bilen og vi ser at den går sakte, men det er egentlig bare noe du innbiller deg. Hvis du tenker hardt på at den skal gå fortere når du kjører så vil den sikkert det. Vi kan godt se om du har på riktig drivstoff for du vet sikkert ikke det selv. …og kommer ikke bilen opp bakken så har du bare ikke tenkt hardt nok. Hvis du vil reparere vindusviskeren er det ikke noe jeg kan gjøre med det. Det er en annen kø.

  3. gamle ugle says:

    Slik jeg ser dette handler det om lojalitet og etikk, de to henger sammen. Og her er det selvsagt duket for konflikt.

    Jeg tenker på legens eller annet helsepersonells lojalitet ovenfor pasienter / de som skal hjelpes som nær sagt det primære etiske forpliktelse. Å skyve pasienten foran seg anser jeg som en omskrivning av dette, fra noe det står respekt av, til noe negativt. I tillegg mener jeg det ligger en form for faglig lojalitet og også lojalitet ovenfor egen yrkesutøvelse, her, som også må tas i betrakning
    .
    Lojaliteten ovenfor arbeidsgiver / politiske oppdragsgivere kan stå i skarp kontrast til det jeg har beskrevet ovenfor. Jeg er ganske bekymret for en utvikling innen hele den offentlige sektor, helse og skole bl.a., som hindrer nettopp de som er nær «brukerne» (et skrekkelig ord) å si fra. Slik kan vi ikke ha det mener jeg. Men vi har systemer som opprettholder dette, er min oppfatning. Pasientene blir skadelidende, når fagfolk, som jeg i utgangspunktet tror er dedikerte til jobbene sine, blir overprøvd av – ja hvem? Politikere, økonomer, nyliberalister, ledere med hva slags filosofi?

    Joda, jeg heier på fastlegene i deres protest mot den nye forskriften. Noen prøver å latterliggjøre dem, kan det være en hersketeknikk?

    Og jeg håper og tror at legene brøyter vei for andre yrkesgrupper, på sikt, slik at vi kan få tilbake menneskeperspektivet, på ordentlig, innenn disse yrkene.

  4. HanneM says:

    Jeg har en kollega som har kreft, og noe av det hun har reagert mest på er det som også lege og professor Per Fuggelli tar opp i sin bok; at man blir møtt av nye leger hver gang. Er det en fornuftig ressursutnyttelse at det på hver kontroll er en ny lege som skal lese en stadig lengre journal?
    Har selv ei datter med ME, hun har fått komme til samme lege hver gang.

    Min kollega er heller ikke imponert over legenes kommunikasjonsevne. Kanskje er det en sammenheng her?

  5. Pingback: Nominert til Velferdsprisen 2012 | Marias Metode

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

fake rolex watches